12 de Març de 2024 a les 14:35
Què passa si un dia tanca una clínica, un centre o una acadèmia on vas contractar un servei i encara no t’havien acabat el treball o ja havies avançat part del pressupost?
Aquest tipus de tancaments moltes vegades són sobtats i inesperats: l’usuari acudeix a la seva cita i es troba les portes de l’establiment tancades, o truca per concertar la pròxima cita i ningú contesta al telèfon. En ocasions, hi ha cadenes que tanquen les seves portes, deixant a mig fer tractaments, treballs o cursos i que, en molts casos, ja s'havien pagat amb antelació o s'havien compromès amb una financera.
Si ens trobem en aquesta situació, amb el servei sense prestar i amb els pagaments pendents o els diners perduts, com podem fer la reclamació pertinent o quines opcions tenim?
Mayte Oliván, tècnica de Consum de la Diputació de Barcelona ha donat un seguit de consells per a les persones consumidores que es veuen afectades per aquest tipus de situacions. El primer pas que s’ha de fer és “recopilar tota la informació amb què comptem, com són fulletons publicitaris, contractes, pressupostos i factures” i contactar amb la seu social de l’empresa (que consti en el Registre Mercantil) enviant una reclamació per escrit, preferiblement mitjançant burofax o correu certificat, per assegurar-se que la comunicació sigui fiable.
A continuació, Oliván recomana també posar-se en comunicació amb l’entitat financera, en cas que hi hagi un crèdit associat: “els crèdits vinculats a consum, és a dir, que ens presten directament des de l’establiment, tenen l’obligació de paralitzar els pagaments posteriors si no s’ha prestat el servei”. També, si és possible, es pot reclamar la recuperació dels pagaments avançats.
En tot cas, si no es recupera el capital, el més adient és posar-se en contacte amb Serveis de Consum per iniciar la reclamació per la via judicial. Per a deutes fins a 2.000 euros, no es requereix advocat ni procurador, i es pot presentar una demanda mitjançant un tràmit de gestió.
En tot cas, es recomana precaució a l’hora de contractar serveis, investigar les empreses abans de signar cap contracte i estar alerta davant les ofertes massa agressives.